Skip to main content

Resepi Doh Mama

Tahu apa itu doh ?

Dough ; thick, malleable mixture of flour and liquid, used for baking into bread or pastry.

Sebab itulah doughnut = donat !

Resepi doh yang simple dan mudah. Doh ni penting kalau kau mahu belajar buat kuih muih.
Sebab orang kata doh ni macam basic la, kau takda basic, kau takbole la buat.

Dulu , aku malas malasan buat doh ni. sebab kononnya tepung lembik la , melekat tak pandai pandai hilang dari jari .. bila buat kuih , ada rupa tapi terlebih tepung la. Jadi , ini solution nya. Sepanjang cuti sem ni aku manfaatkan dengan benda ni lah. Hehe

RESEPI DOH YANG MUDAH

Bahan A
1. 1/2 gelas air
2. 1 sudu gula
3. 1 packet atau setengah packet mauripan/ yis

Bahan B
1. Tepung gandum 8 senduk / sudu besar
2. 2 sudu gula
3. 1 sudu garam
4. sedikit baking powder

Procedure
1. Campur Bahan A .
2. Bahan B gaul kering , kemudian tuang bahan A perlahan lahan atas bahan B tu kemudian uli .
3. Uli dengan tangan . So make sure tangan bersih .
4. By time , tepung akan jadi semakin liat dan lekat2 sikit d tangan. So,tambah air lagi dalam stgh gelas.Tapi cara tuang dia kena lah sedikit demi sdikit supaya tidak terlajak ataupun terlebih air.
5. Bila rasa tepung suda kurang kurang melekat d tangan, means jadilah suda tu .
6. Tutup itu doh . Biarkan selama sejam atau lebih, Lagi lama lagi bagus deh. Hehe

Bila doh sudah jadi , bolehla buat macam macam kuih. Contohnya donat , pau , dan lain lain lagi.
Contoh hasil masakan aku adalah Donat yang comel! Hehehe



Comments

Popular posts from this blog

Mistakes and lessons.

"Experiences give lessons"
"Practice make perfect".

Sometimes we just need to be wrong on the first, to be true exactly on the next.
Sometimes, we need a mistake to guide the true path of our journey.
If we keep on do the right things, it's good but we will never think about imperfections that is actually existing around and it's the luck that giving us the true tracks at that time.

The point is, yes we are not god. We are just human. Not all things will happen according to our will and plans. There will be bad days . The day we have lots of  mistakes along the day. The day you feel confused and started to worry about yourself.

The management is, trying to take out the positive things from the mistakes that you made. There's a reason behind why u made mistakes at that time either due to your carelessness or not, so don't blame yourself too much till you feel down. It's not good.
If a person taught you about the mistakes you did, just keep insi…

Ramadhan.

7 Ramadhan 1438 | 2 June 2017.
Jumaat.

Sempena hari jumaat yang pertama dalam bulan Ramadhan, aku yang hina ni terasa ingin berkongsi sedikit tazkirah kecil.

Hari ini, Alhamdulillah kita masih bangkit. Masih mampu kita lihat dunia yang fana, yang sementara. Tubuh badan sihat kita miliki. Nikmat Allah satu tak kurang biar sedikit kita nikmati. Jalan hidup penuh persepsi, dek manusia mudah rapuh tanpa iman di hati.

Ramadhan ini bulan yang mulia. Setiap amal yang kita buat dijanjikan pahala. Sebab itulah waktu zaman Nabi dahulu, umat islam sentiasa beribadah, beribadah dan beribadah. Qiam tidak tinggal, quran sentiasa dibaca, sedekah amalan utama.Ramadhan ni ibarat apabila Bank bagi kau masa sebulan, ambillah berapa juta wang yang kau mahu. Ambil sahaja berapa banyak pun tetapi syaratnya tangan engkau sendiri yang kena mengambilnya. Seperti yang kita tahu, duit itu berharga. Maka pastinya manusia berpusu-pusu dan kalau boleh tiada sesaat pun yang ditinggalkan, sebaliknya dimanfaatkan unt…

Motivation

There will be .. once , twice or more than triples.
You're doing good. Celebrating it happily , funny and you'll forget there were days you did bad.
There will be time,
You're an average. You're doing good, but still you did mistakes. However, you're able to compensate it and keep working all days and didn't give up over the time.
There will be ,
You're having bad times, experience bad lucky , and it makes your mood to swing all days. You'll forget the days you're struggle before, and just think to quit . OR stop . And keep crying ..
But you forgot , lots of people outside request for new chances to get up from the same beds , places and wish to do good again if they could do so .

And What you remember is only your sadness, and tell everyone that you're sad. You're crying.. share in the social webs that you do bad thing today .. feeling like want to give up all things.

you shared your stories with people , specifically your …